Wednesday, November 21, 2012

Tip atasi SELSEMA

Assalamualaikum..
musim sekarang ni kejap panass..yg panass sgt kejap hujan xberhenti henti
mmg allergic lah org mcm saya ni..mudah kena selsema
selsema kali ni teruk sikit..mkn ubat pun xjalan..

kebetulan beli majalah RAPI kat Pasar Tani hari tu..ada tip mudah atasi selsema.
beli majalah RAPI  keluaran Nov 2012 tu pun pasal cover page dia HANIS ZALIKHA hehe


Ubat utamanya ialah HALIA..
sebelum ni xpernah terfikir pun org dulu-dulu (nenek saya) suka buat air Halia + gula batu
rupa - rupanya..UBAT! mcm org sekarang sume amik supplement ataupun sakit je i amik ubat kt klinik..


saya gunakan 2cm halia muda & madu lebah yang mak beli di Mekah..


Didihkan  segelas air dlm periuk bersama hirisan halia..
apabila mendidih tuangkan kedalam mug
saya campurkan 2sudu kecil madu dan kacau..boleh juga gunakan lemon sebagai bahan perasa tapi madu lg sedap..manis manis sikit


rasa nya pedas2 sikit..boleh la nak telan..
The RESULT: malam tu boleh tido lena..tanpa sok sek sok sek
tapi...esok nya datang balik selsema ku..myb kene minum lagi hari ni

oh yaa..lps minum tu badan panas semacam!
yelah..halia dh panas tmbah madu lagi la panass!
tak pernah pernah saya minum ais tgh mlm..
semalam boleh pulak kacau air orange sunkist tgh2 mlm

jadi lps ni nak kurangkan madu & halia..



SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts