Tuesday, October 1, 2013

Mengapa sukar melafazkan Cinta?

Assalamualaikum,

ewahh tajuk!
sambungan entry lepas..

to be frank, i'm totally jatuh cinta dengan Islam sebenar-benarnya selepas menghadiri Being Me Conference, PICC. mungkin kerana Aura ukhuwah dan rasa kasih sayang sesama Islam. and actually i'm still learning & adapting more and more. Suka dengar tarbiyahh yang berbentuk konsep, prinsip, persamaan dengan kehidupan seharian dan kaitan dengan Sains, nmpk the logical & kebesaran Allah. Alhamdulillah ustaz, ustazah sekarang banyak guna pendekatan sebegitu..dengan beri contoh keadaan semasa yang serba moden dan canggih.

Bagaimana untuk membina kasih sayang sesama Islam:

1) ucapkan salam sesama kamu - Assalammualaikum
2) saling doa mendoakan - dalam doa yang umum biasanya akan disebut" seluruh umat Islam"
3)membina hubungan berdasarkan konsep saling memberi hadiah - belanja makan, beri makanan pd jiran / buah tangan jika berkunjungan
4) Tolong sesama Islam samada yang dizalimi atau menzalimi - cara berhikmah untuk dakwah melalui kasih syg.

Lihat saja contoh Masyarakat Yahudi, sememangnya mereka diberi kelebihan dari segi kebijaksanaan..
kita sebagai umat Islam perlu mengambil contoh yang baik dari masyarakat Yahudi seperti, hubungan ukhwah mereka, brotherhood , sisterhood yang kuat ..
mereka berpandangan jauh, magic of thinking big..sbg contoh: mereka mencari biji kopi yang paling terbaik didunia untuk mengkomersilkan kedai kopi..kopi apa? ehehhee
Ustaz kata..keluar aje masjid di Madinah dah nampak kedai kopi tu..(saya tak tahu sbb belum ke Madinah)

biji kopi terbaik di beli untuk mendapatkan hak exclusive bagi Brand tersebut  - Starbucks
mereka tak bukak kedai runcit tapi merancang untuk hypermarket -

Dalam hal ekonomi, cinta Islam harus sokong perniagaan orang Islam
sokong?
tak semestinya beli, jika ada silap mesti komen untuk perbetulkan..jika murah sangat perlu beritahu..supaya tiada org ambil kesempatan..dan jangan ambil kesempatan ke atas kejahilan mereka.

bila ustaz sebut tentang barang yahudi, terus checking diri sendiri..
adoi..tangan pegang tumbler starbucks! malu kejap.. minum sikit & terus simpan dalam beg..
baju, skirt - yes, jenama Islam, Malaysia
Ipad - x, US
BB - not sure, germany
tdg frm tesco - x , Malaysia
crocs - x, frm US
swatch - not sure, frm Swiss
Aigner handbag - not sure, frm US
rings - brand , non-muslim after this should choose like Habib or other muslim brand
skin care / cosmetics - body shop, johnsons,

too bad, mmg dunia banyak dipengaruhi dengan barangan Yahudi ..bukan xboleh tapi jangan sampai dijajah for example, handheld /tablet - jangan terlalu leka, taksub dan mengabaikan Allah kerana gadget tersebut.
sungguh licik dan genius nya mereka ! sampaikan ada yang hempas anak hanya kerana anak mengganggu proses muat turun / downloading dalam tablet!


Kasih sayang suami-isteri:

"sebaik-baik lelaki adalah lelaki yang berlemah lembut dengan isterinya"

suami seharusnya bersabar dengan isteri, kerana isteri telah melahirkan anak, menjaga dan melakukan pekerjaan rumah yang lain. secara biology -nya wanita berbeza dengan lelaki, wanita mempunyai masa-masa tertentu dimana pada waktu tersebut hormon tidak stabil, emosi, menahan sakit dan sebagainya.
 - ust. Zahazan

Beberapa Hadis berkaitan kasih sayang kerana Allah

“Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: “Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”                           (HR. Muslim)


Muhammad rasulullah Saw bersabda, "Kelak pada hari kiamat ada 7 golongan manusia yang mendapat naungan Allah SWT dikala tidak ada naungan selain naungann-Nya. Mereka adalah : pemimpin yang adil, pemuda yang dalam masa mudanya beribadah kepada Allah, orang yang mengingat Allah sewaktu sendirian lalu menitislah air matanya, lelaki yang hatinya terpaut dengan masjid, orang yang berkasih sayang semata-mata karena Allah, lelaki yang dirayu oleh wanita bangsawan yang cantik tetapi ia menolaknya dan berkata,"Sungguh saya takut kepada Allah" , dan orang yang bersedekah secara sembunyi-sembunyi hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat tangan kanannya. (HR. Bukhari)


okeyy tu sahaja perkongsian kali ini..
semoga bermanfaat!
WAllahualam

TaqabAllahu minna wa minkum

No comments:

Post a Comment

Popular Posts