Tuesday, December 3, 2013

Parenting : Tips Mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah



Sebab blog ni lebih kurang mcm my diary, nk tepek la kat sini parenting knowledge yang kdg2 terlepas pandang..sebenarnya ada byk lagi tapi selalu lupa nk simpan kat blog..
i think it is good to keep something good here in a blog ,bukan nk tunjuk /mengajar org mcm kita pandai tapi for me when i put something in a  blog it's easy for me to refer it back in the future..

besides that senang nak info-sharing dgn husband hehe

to husband: xboleh laa rotan anak smpai dia umo 6 tahun..


ok..btw, skrg Hana mmg dh mcm-mcm ragam, kdg2 rasa nk rotan je!
kdg2 terpekik pekik jgk kat dia sbb geram sgt esp time dia tantrum
tp teringat cerita ustaz, Rasulullah layan anak perempuan dia dgn sgt sabar &  very gentleman
cakap dgn lembut, pd satu ketika Fatimah r.a  dtg kepada Rasulullah ketika Rasul sedang menyampaikan sesuatu dlm majlis ilmu, sebaik ternampak anaknya baginda menyambut kedatangan Fatimah dan memimpin tangan nya. 
see, begitu sekali Rasulullah menghargai anak perempuannya.
kenapa perlu buat begitu?

from my opinion:
anak perempuan hatinya sensitif, mudah sentap , mudah merajuk & emotional, jika dilayan sama seperti anak lelaki, apabila besar anak itu mungkin akan jd memberontak, kasar & tidak rapat dengan keluarga/bapa sendiri, jika ada teman lelaki, lebih syg teman dari keluarga sendiri yang mungkin akan memudaratkan diri sendiri.

apabila bapa menghargai anak perempuannya dan menasihati dengan cara berhikmah, anak itu akan lebih menghormati bapanya dan secara tidak lansung akan taat dan tidak melakukan perkara yang dilarang Allah.


just my 2cents!
GOOD LUCKK! 



No comments:

Post a Comment

Popular Posts